Monday 23 December 2013

Manusia dan Jin

assalamualaikum wbt....

alhamdulillah....masih bernyawa...hehe

nampak nyer roh yang pergi dari jasad ini pada waktu tidur masih lagi kembali....hehe...paham ke tidak??

Sebenarnya sebelum menulis entry ni,admin ada tulis satu entry yang tajuk dye sama dengan entry kali ini...tapi, atas kehendakNya admin tak boleh nak post..haha...ada laa sedikit masalah teknikal yang admin alami..

ok...hari ini admin nak cerita pasal manusia dan jin...Allah swt menciptakan manusia dan jin dengan tujuan yang sama sebagaimana fiman Allah:

"tidak Aku ciptakan manusia dan jin kecuali beribadah kepadaku"
(surah adz dzariat:56)

Manusia adalah amat berbeza dengan malaikat..hal ini kerana malaikat sentiasa tunduk dan patuh kepada Allah tetapi manusia ada yang patuh dan ada yang ingkar..Iman manusia seringkali diuji dan dicabar oleh syaitan dan iblis..Mereka yang lemah iman pasti akan tersungkur di tengah jalan dan yang kuat imannya sentiasa akan diberi pahala sebagai berjihad melawan hawa nafsu..Dalil yang menunjukkan bahawa malaikat hamba Allah yang tidak pernah ingkar adalah:

"Sebenarnya (malaikat itu) adalah hamba hamba yang dimuliakan. Mereka itu tidak mendahutui Allah dengan perkataan dan mereka mengerjakan perintah Nya. Allah mengetahui segala sesuatu yang di hadapan mereka (malaikat) dan yang di belakang mereka dan mereka tidak memberi syafa'at melainkan kepada orang yang diredai oLeh Allah. Dan mereka itu selaiu berhati hati kerana takut kepada Nya." (Al-Anbia': 26 28)

Jin ni pulak ada macam2...Ada jin Islam dan ada jin bukan Islam..Namun perlu ingat bahawa kita tidak boleh memohon pertolongan walaupun kepada jin Islam..Ingatlah "sejahat-jahat manusia adalah sebaik-baik jin".Tambahan lagi,jin ni akan bertambah sombong kepada Allah sekiranya ada manusia yang memohon pertolongan kpd mereka..

Agaknya sampai di sini dulu ya entry kali ini...Admin minta maaf la sebab tak boleh nak ceritakan pasal alam mistik kat sais ni...Admin dah cuba tapi ada benda yang menghalang...nanti lain kali admin cuba ye terutamanya rakan2 admin la...

semoga bertemu di entry seterus nyaa...

No comments:

Post a Comment